Klienci

Produkty marki LOTTO zna prawie każdy. W raportowanym okresie klientem Totalizatora Sportowego był niemal co drugi dorosły Polak. Spółka cieszy się ich niesłabnącym zaufaniem, a blisko 60% graczy poleciłoby jej produkty.

Totalizator Sportowy ma opinię firmy dobrze zarządzanej, nowoczesnej, innowacyjnej, szybko rozwijającej się – taką ocenę wyraża ponad 80% graczy. Jest także kojarzony ze strategicznym wsparciem polskiego sportu – to efekt ponad 63-letniej aktywności w tym obszarze.

Kim jest gracz LOTTO? Odpowiedź na to pytanie przez całą historię istnienia spółki była trudna, ponieważ biorąc pod uwagę charakter oferowanych produktów LOTTO, gra odbywała się w znacznej mierze anonimowo1, a realizacja wygranej następowała po okazaniu szczęśliwego kuponu. Wraz ze zmianą ustawy o grach hazardowych, która nałożyła na Totalizator Sportowy monopol w nowych obszarach działalności (tj. w zakresie gier na automatach poza kasynem gry oraz sprzedaży produktów przez internet z wyjątkiem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych) zmieniła się również relacja z klientem. Nowym wyzwaniem dla spółki jest konieczność rejestracji klientów korzystających z gier urządzanych przez internet oraz graczy w salonach gier na automatach. Z jednej strony zabezpieczenia wymagał proces rejestracji graczy pod kątem bezpieczeństwa danych,

z drugiej strony – ochrony osób małoletnich przed możliwością skorzystania z nowych usług. Sytuacja ta nakłada na spółkę nowe obowiązki, również związane z jeszcze mocniejszą ochroną graczy przed negatywnymi skutkami uczestniczenia w grach hazardowych. Jednym z priorytetów jest dbałość o klienta i jego bezpieczeństwo. Natomiast klienci tradycyjnych usług nadal pozostają dla spółki anonimowi. Biorąc pod uwagę fakt, że w raportowanym okresie tradycyjny produkt Lotto kupił niemal co drugi dorosły Polak, można nakreślić sylwetkę statystycznego gracza. Jest to osoba pełnoletnia, niewiele ponad połowa graczy to kobiety. Klienci LOTTO to w ponad 60% osoby, które chciałyby w życiu osiągnąć sukces, blisko 65% wierzy w szczęśliwe zbiegi okoliczności, niemal 20% to osoby zadowolone

z życia. 65% graczy LOTTO to osoby, które zdają się na los, przypadek i szczęście, a ponad 70% deklaruje, że gra spontanicznie lub wtedy, kiedy ma na to ochotę. Warto podkreślić, że gracze są związani z Totalizatorem Sportowym często od pokoleń i grają, by wygrywać. Produkty LOTTO od lat kojarzą się z dużymi wygranymi, a od 2017 r. wręcz z niewyobrażalną wygraną możliwą dzięki wprowadzeniu do sprzedaży gry multijurysdykcyjnej Eurojackpot. Dzięki wprowadzeniu na rynek tego produktu polscy gracze biorą udział w grze liczbowej o zasięgu europejskim. Co gracze planują kupić, jeśli wygrają? Blisko 50% pragnie kupić auto lub nieruchomość, a także udać się w podróż. Niewiele ponad 10% grających planuje rozpoczęcie swojego biznesu czy też wsparcie potrzebujących. Wraz z wejściem w obszar e-commerce oraz otwarciem salonów gier na automatach spółka systematycznie pozyskuje nowe grono klientów.

1 – w ściśle określonych przypadkach spółka na mocy obowiązujących przepisów była zobowiązana zebrać dodatkowe informacje dotyczące gracza w celu jego identyfikacji

Sytuacja ta nakłada na spółkę nowe obowiązki, również związane z jeszcze mocniejszą ochroną graczy przed negatywnymi skutkami uczestniczenia w grach hazardowych. Jednym z priorytetów jest dbałość o klienta i jego bezpieczeństwo. Natomiast klienci tradycyjnych usług nadal pozostają dla spółki anonimowi. Biorąc pod uwagę fakt, że w raportowanym okresie tradycyjny produkt Lotto kupił niemal co drugi dorosły Polak, można nakreślić sylwetkę statystycznego gracza. Jest to osoba pełnoletnia, niewiele ponad połowa graczy to kobiety. Klienci LOTTO to w ponad 60% osoby, które chciałyby w życiu osiągnąć sukces, blisko 65% wierzy w szczęśliwe zbiegi okoliczności, niemal 20% to osoby zadowolone

z życia. 65% graczy LOTTO to osoby, które zdają się na los, przypadek i szczęście, a ponad 70% deklaruje, że gra spontanicznie lub wtedy, kiedy ma na to ochotę. Warto podkreślić, że gracze są związani z Totalizatorem Sportowym często od pokoleń i grają, by wygrywać. Produkty LOTTO od lat kojarzą się z dużymi wygranymi, a od 2017 r. wręcz z niewyobrażalną wygraną możliwą dzięki wprowadzeniu do sprzedaży gry multijurysdykcyjnej Eurojackpot. Dzięki wprowadzeniu na rynek tego produktu polscy gracze biorą udział w grze liczbowej o zasięgu europejskim. Co gracze planują kupić, jeśli wygrają? Blisko 50% pragnie kupić auto lub nieruchomość, a także udać się w podróż. Niewiele ponad 10% grających planuje rozpoczęcie swojego biznesu czy też wsparcie potrzebujących. Wraz z wejściem w obszar e-commerce oraz otwarciem salonów gier na automatach spółka systematycznie pozyskuje nowe grono klientów.

Sieć sprzedaży

Produkty LOTTO są dostępne w całej Polsce, a kolektura LOTTO jest niemal na stałe wpisana w polski krajobraz. W raportowanym okresie Spółka rozpoczęła proces przechodzenia z systemu sprzedaży naziemnej jednokanałowej (w ramach której działa sieć własna, prawna i partnerska) do sprzedaży wielokanałowej, co już na zawsze zmieni profil działalności całej firmy. Tradycyjne produkty LOTTO zaczęły być dostępne dla graczy przez internet. Jednocześnie cały czas rozwijana i unowocześniana jest sieć sprzedaży naziemnej poprzez zabezpieczenie dostępności produktów w tradycyjnych kolekturach oraz ich wprowadzenie poprzez alternatywne kanały sprzedaży i innowacyjne narzędzia sprzedażowe, a także utrzymanie sprzedaży na oczekiwanym przez spółkę poziomie i wzmocnienie w zakresie aktywizacji sprzedażowej w każdym kanale. Sprzedaż odbywa się z wykorzystaniem coraz nowszych rozwiązań technologicznych, a system płatności online pozwala na zawarcie transakcji w czasie poniżej 2 sekund. Systematycznie wdrażane innowacje produktowe zapewniają pełne bezpieczeństwo gry.

Pod koniec 2017 roku działało łącznie 17 045 punktów sprzedaży, w tym 16 740 kolektur, 84 punkty prowadzące sprzedaż loterii pieniężnych oraz 221 punktów LOTTO w kasach w sieci Carrefour. Kolektury działały w 3 kanałach sprzedaży: sieci własnej/kanał fizyczny (857 kolektur), w kanale sieciowym (4 359 kolektur) oraz w kanale niesieciowym (11 524 kolektury).

Pod koniec 2018 roku działało już 17 611 punktów sprzedaży (17 349 kolektur, 49 punktów prowadzących sprzedaż loterii pieniężnych, 213 punktów LOTTO w kasach w sieci Carrefour). W poszczególnych kanałach sieci naziemnej działało 871 kolektur sieci własnej/kanału fizycznego, w tym 123 kolektury wzorcowe, 4 592 kolektury należące do kanału sieciowego oraz 11 886 kolektur w kanale niesieciowym.

W 2018 r. zostały również otwarte pierwsze legalne salony gier na automatach poza kasynem oraz kasyno internetowe – Total Casino. Monopol w tym zakresie nakłada na spółkę znowelizowana ustawa o grach hazardowych. 

Od wielu już lat w spółce funkcjonuje Program Odpowiedzialnej Gry, który zakłada na każdym etapie produkcji i sprzedaży gier i loterii LOTTO wnikliwą analizę pod kątem bezpieczeństwa produktu i ochrony grających. Nowe, szersze i jeszcze bardziej chroniące klienta przepisy zawiera też zmieniona ustawa o grach hazardowych, zobowiązująca spółkę  do wdrożenia regulaminów odpowiedzialnej gry.

 

ODDZIAŁY

Mapa najwyższych wygranych 2017

Mapa najwyższych wygranych 2018

Najwyższe wygrane w grach liczbowych
2
0
1
7
Nazwa gry Najwyższa wygrana Data Miejscowość
Lotto 36 726 210,20 zł 16.03.2017 Skrzyszów
Eurojackpot 7 155 055,50 zł 22.12.2017 Wiązowna
Multi Multi Plus 2 968 436,70 zł 11.07.2017 Mława
Mini Lotto 337 269,30 zł 337 269,30 zł Białogard
Ekstra Pensja 50 000 zł (miesięcznie przez 20 lat) 15.10.2017 Warszawa
Keno 400 000,00 zł 10.12.2017 Nasiegniewo
Super Szansa 2 000 000,00 zł 02.04.2017, 31.12.2017 Kaniwola, Dąbrowa Chełmińska
2
0
1
8
Lotto 18 032 508,70 zł 04.12.2018 Jaworzno
Eurojackpot 26 597 867,60 zł 29.06.2018 Świeradów-Zdrój
Multi Multi Plus 2 877 059,60 zł 28.03.2018 Środa Śląska
Mini Lotto 343 170,80 zł 17.02.2018 Łazy
Ekstra Pensja 15 000 zł (miesięcznie przez 20 lat) 18.12.2018 Niemcz
Keno 600 000,00 zł 29.03.2018 Warszawa
Super Szansa 2 000 000,00 zł 27.09.2018, 16.10.2018ł Marki, Legionowo

Produkty

W gry LOTTO mogą grać jedynie osoby powyżej 18. roku życia. W raportowanym okresie produkty marki LOTTO kupił co drugi dorosły Polak. W 2017 roku spółka wprowadziła na rynek grę liczbową Eurojackpot, w której uczestniczy razem z 17 państwami europejskimi. Niezmierną popularnością wśród produktów spółki cieszą się Zdrapki, a liderem wśród gier liczbowych jest niezmiennie Lotto. Od grudnia 2018 roku spółka jako jedyny podmiot

w Polsce oferuje legalne uczestnictwo w grach liczbowych urządzanych przez sieć internet oraz możliwość gier na automatach poza kasynami.

Tomasz Cekała, Dyrektor Departamentu Sprzedaży

„Produkty LOTTO są obecne w życiu niemal każdego Polaka już od wielu pokoleń. W latach 2017-18 w nasze gry, w tym nową na polskim rynku grę multijurysdykcyjną Eurojackpot, zagrał niemal co drugi dorosły Polak. Kolektury LOTTO są nieodłącznym elementem polskiego rynku, a od 2018 roku produkty są dostępne również na platformie internetowej i poprzez aplikację mobilną. Nasze produkty to nie tylko możliwość kupienia losu, który może okazać się dla gracza szczęśliwy lecz również odpowiedzialność zarówno całej spółki Totalizator Sportowy, jak i naszych sprzedawców, realizowana od blisko dekady poprzez wspólne promowanie odpowiedzialnej gry. Bardzo nas cieszy fakt, że na trudnym rynku hazardowym nasze produkty oceniane są przez samych graczy jako bezpieczne, a współpracujący z nami kontrahenci postrzegają LOTTO jako solidnego partnera oferującego bezpieczne i atrakcyjne produkty.”

Gry i loterie LOTTO 

W ofercie LOTTO znajduje się siedem gier liczbowych: Lotto, Eurojackpot, Ekstra Pensja, Multi Multi, Mini Lotto, Keno, Super Szansa, loteria terminalowa Kaskada, a także pieniężne loterie ścieralne, czyli Zdrapki. Rocznie do sprzedaży trafia ponad 40 nowych Zdrapek. Od 5 grudnia 2018 roku możliwe jest zawieranie przez internet zakładów gier: Lotto, Lotto Plus, Mini Lotto, Eurojackpot.

Lotto

Szansa na spełnienie wszystkich marzeń. To najpopularniejsza gra liczbowa w Polsce. Średnio co tydzień ktoś zostaje milionerem. Pula na „szóstki” w każdym losowaniu to minimum 2 mln zł, ale dzięki kumulacji może sięgnąć nawet kilkudziesięciu milionów. Najwyższa odnotowana wygrana to ponad 36,7 mln zł. W grze typuje się 6 z 49 liczb, a jeden zakład kosztuje 3 zł. Do zakładu wystarczy dopłacić złotówkę, aby wytypowane liczby wzięły udział w dodatkowym losowaniu Lotto Plus, w którym główna wygrana wynosi milion złotych. W Lotto i Lotto Plus można grać systemem, typując więcej niż 6 liczb – nawet 12 w jednym zakładzie. Im więcej liczb, tym większe szanse na wygraną i tym większa wygrana. Losowania odbywają się we wtorki, czwartki i soboty. Zakłady można zawierać także przez internet. W 2017 roku padło 61 głównych wygranych (35 w Lotto i 26 w Lotto Plus) na łączną kwotę 318 053 792,80 zł. W 2018 roku odnotowano 59 głównych wygranych (41 w Lotto i 18 w Lotto Plus) na łączną kwotę 241 498 711,50 zł. Najwyższa wygrana padła 16.03.2017 r. w miejscowości Skrzyszów i wyniosła 36 726 210,20 zł.

Mini Lotto

To marzenia w mniejszej skali. Za jedyne 1,25 zł można wygrać nawet 300 000 zł. Najwyższa odnotowana wygrana to ponad 366 tys. zł, a główne wygrane padają niemal codziennie. W grze typuje się 5 z 42 liczb. Tu również można zagrać systemem, typując do 12 liczb w zakładzie. Wygrywa się za trafienie 3, 4 lub 5 wylosowanych liczb. Losowania odbywają się codziennie. Można też zawierać zakłady na lotto.pl. W 2017 roku padło aż 420 głównych wygranych na łączną kwotę 58 750 476,50 zł; w 2018 roku odnotowano 402 wygrane na łączną kwotę 64 821 133,50. Najwyższa wygrana w 2017 roku padła 23 grudnia 2017 r. w miejscowości Białogard i wyniosła 337 269,30 zł. W 2018 roku najwyższa wygrana została odnotowana 17 lutego 2018 r. w Łazach i wyniosła 343 170,80 zł. Cztery główne wygrane w Mini Lotto odnotowane w grudniu 2018 roku przypadły na zakłady zawarte na lotto.pl.

Eurojackpot

Najnowsza gra liczbowa w ofercie LOTTO, która daje możliwość gry o niewyobrażalne pieniądze – równowartość 90 mln euro, czyli około 390 000 000 zł. W grze występuje aż 12 stopni wygranych. Grający typuje 5 z 50 liczb oraz 2 z 10 liczb. Zakłady można zawierać także przez internet. To gra liczbowa o europejskim zasięgu, w której bierze udział 18 krajów, w tym od 9 września 2017 roku także Polska. Losowania są przeprowadzane w każdy piątek przez fińską loterię w Helsinkach, a retransmisję można obejrzeć na www.lotto.pl. Niezależnie od kraju wszyscy grający mają taką samą szansę na wygraną. Dzięki wprowadzeniu gry na rynek polski gracze mają szansę na wygrane o nieosiągalnych dotychczas wysokościach. Gracze w Polsce wygrywają więcej niż w innych krajach, ponieważ do wygranych doliczana jest nadwyżka z korzystnej wymiany kursowej złotego na euro. Łączna kwota nadwyżki doliczonej do wygranych w Polsce wyniosła w latach 2017-2018 48 500 652,19 zł. W okresie 2017-2018 padło 120 wygranych powyżej 100 000 zł na łączną kwotę 102 565 470,80 zł. Najwyższa dotychczasowa wygrana to 26 597 867,60 zł, która padła w miejscowości Świeradów-Zdrój (29 czerwca 2018).

Multi Multi

Daje szansę na wygranie 2,5 mln zł, a z opcją Plus nawet 25 mln zł. Losowanych jest 20 z 80 liczb, a wytypować można od 1 do 10 liczb. Od ilości typowanych liczb zależą szanse na wygraną
i jej wysokość. Grający określa stawkę w grze oraz liczbę losowań, w których weźmie udział. Gra z opcją Plus również powiększa wygraną, a także szansę na nią. Plusem jest zawsze ostatnia, czyli dwudziesta wylosowana liczba. Trafiając Plusa, grający zawsze wygrywa. Losowania odbywają się dwa razy dziennie, codziennie. W 2017 i 2018 roku padło 85 (28 w Multi Multi i 57 w Multi Multi Plus) wygranych powyżej 100 000 zł na łączną kwotę 31 618 760,60 zł. W 2017 roku najwyższa wygrana w Multi Multi padła 26 stycznia 2017 r. w miejscowości Dębica i wyniosła 1 405 259,40 zł, natomiast w Multi Multi Plus – 11 lipca 2017 r. w Mławie i wyniosła 2 968 436,70 zł. W 2018 roku najwyższa wygrana w Multi Multi padła 3 marca 2018 r. we Wrocławiu i wyniosła 1 132 791,30 zł, natomiast w Multi Multi Plus – 28 marca 2018 r. w miejscowości Środa Śląska i wyniosła 2 877 059,60 zł.

Keno

Można wygrać nawet 2 000 000 zł. Losowanych jest 20 z 70 liczb. Gracz typuje od 1 do 10 liczb, określa stawkę, za jaką gra oraz liczbę losowań, w których weźmie udział. Szansa na wygraną – codziennie co 4 minuty. Losowania można oglądać na monitorach w większości punktów LOTTO. W Keno przy typowaniu 10, 9 lub 8 liczb gracz wygrywa nawet jeśli nie trafi żadnej liczby. To jedyna taka gra w ofercie LOTTO. W 2017 roku padło 13 wygranych powyżej 100 000 zł na łączną kwotę 2 200 000,00 zł. Najwyższa wygrana w 2017 roku padła 10 grudnia 2017 r. w miejscowości Nasiegniewo i wyniosła 400 000,00 zł. W 2018 roku padło 25 wygranych powyżej 100 000 zł na łączną kwotę 4 750 000,00 zł. Najwyższa wygrana w 2018 roku padła 29 marca 2018 r. w Warszawie i wyniosła 600 000,00 zł.

Ekstra Pensja

Główna wygrana to 5000 zł wypłacane miesięcznie przez 20 lat, a zwiększając stawkę, można wygrać nawet 50 000 zł miesięcznie przez 20 lat. Typuje się 5 liczb z 35 i 1 liczbę z 4. Losowania odbywają się codziennie. Główna wygrana podlega dziedziczeniu. W 2017 roku padły aż 32 główne wygrane, w roku 2018 – 34. Najwyższa dotychczasowa wygrana – 50 000,00 zł miesięcznie wypłacane przez 20 lat – padła 15.10.2017 r. w Warszawie.

Kaskada

Jedyna loteria terminalowa w ofercie LOTTO. Dwa razy dziennie można wygrać nawet 250 tys. zł. Gracz otrzymuje unikalny los z dwoma zestawami niepowtarzalnych kombinacji 12 liczb od 1 do 24. Losowania odbywają się od poniedziałku do niedzieli. W 2018 roku padły 24 główne wygrane po 250 000 zł.

Super Szansa

Grając w Lotto, Mini Lotto, Multi Multi, Ekstra Pensję lub Kaskadę można dodatkowo aktywować Super Szansę i zagrać o dodatkowe 2 miliony. Super Szansa to siedmiocyfrowy numer z zakresu od 0000000 do 9999999 obecny na kuponach wyżej wymienionych gier. Gracz wygrywa już przy trafieniu ostatniej cyfry. W 2017 roku padły aż 33 wygrane powyżej 100 000 zł na łączną kwotę 7 100 000,00 zł. W 2018 roku takich wygranych odnotowano 21 na łączną kwotę 5 900 000 zł. Główne wygrane w wysokości 2 000 000,00 zł padły w miejscowościach Kaniwola (02.04.2017), Dąbrowa Chełmińska (31.12.2017), Marki (27.09.2018), Legionowo (16.10.2018).

Zdrapki

To ścieralne loterie pieniężne. Co roku w punktach LOTTO pojawia się ponad 40 nowych Zdrapek. W ciągu całego roku w łącznej sprzedaży jest ponad 80 Zdrapek o zróżnicowanych tematach, stylach gry, nazwach, cenach oraz wygranych. W 2017 roku na wygrane w Zdrapkach wypłacono kwotę 644 673 400 zł. Najwyższa wypłacona wygrana była w Zdrapce GIGA PENSJA 1 002 000 zł. Najwyższe wygrane w Zdrapkach w wysokości 2 000 000 zł padły w 2018 roku w Wielkiej Zdrapce 777, a łączna kwota wszystkich wygranych wypłaconych w Zdrapkach wyniosła 779 242 535 zł.

Zakłady Specjalne

Z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości Totalizator Sportowy uruchomił sprzedaż gry liczbowej Zakłady Specjalne. Sprzedaż zakładów trwała od 11 października do 10 listopada 2018 r. W tej grze typowano 5 z 45 liczb. Wysokość wygranych zależała
od wpłaconych przez graczy stawek, a wygrywało się za trafienie trzech, czterech lub pięciu liczb. Losowanie wyników odbyło się na żywo w Studiu LOTTO 10 listopada 2018 roku o godz. 21.40. 5% stawek wpłaconych za udział w grze wsparło Program Stypendialny „100 na 100” organizowany przez Fundację LOTTO oraz jej fundatora Totalizator Sportowy. Łączna kwota wygranych wyniosła 2 692 694,20 zł.

Loterie promocyjne

W celu promowania produktów LOTTO, zwiększenia poziomu realizacji planu sprzedaży
i motywowania sił sprzedaży Totalizator Sportowy od 2017 r. jest samodzielnym organizatorem loterii promocyjnych. W zależności od produktu promocyjnego, przyjętych założeń budżetowych oraz strategii, loterie promocyjne charakteryzują się różnorodnością w zakresie projektowanej mechaniki, nagród, zakresu kampanii. Każda z przeprowadzonych loterii promocyjnych posiada indywidualne założenia i cele, wskazujące na obszary wymagające wsparcia i przekładające się na zwiększenie wartości transakcji i tym samym – zwiększenie rozpoznawalności i promocję głównych marek oferowanych przez spółkę. Istotnym celem organizowanych loterii promocyjnych jest także edukacja w zakresie produktów LOTTO tych graczy, dla których loterie stanowią dodatkowy, istotny element kierujący ich uwagę na produkt.

Najwyższe wygrane w grach liczbowych
2
0
1
7
Nazwa gry Liczba głównych wygranych Suma wygranych Najwyższa wygrana
Lotto i Lotto Plus 61 318 053 792,80 zł 36 726 210,20 zł
Lotto 35 292 053 792,80 zł -
Lotto Plus 26 26 000 000,00 zł -
Eurojackpot 32* 28 005 431,80 zł 7 155 055,50 zł
Multi Multi i Multi Multi Plus 45* 19 093 076,40 zł -
Multi Multi 13* 7 757 759,10 zł 1 405 259,40 zł
Multi Multi Plus 32* 11 335 317,30 zł 2 968 436,70 zł
Mini Lotto 402 64 821 132,50 zł 337 269,30 zł
Ekstra Pensja 34 45 600 000 zł 50 000 zł (miesięcznie przez 20 lat)
Super Szansa 33* 7 100 000,00 zł 7 100 000,00 zł
2
0
1
8
Lotto i Lotto Plus 59 241 498 711,50 zł 18 032 508,70 zł
Lotto 41 223 498 711,50 zł 36 726 210,20 zł
Lotto Plus 18 18 000 000,00 zł -
Eurojackpot 88* 74 560 039,00 zł 26 597 867,60 zł
Multi Multi i Multi Multi Plus 40* 12 525 684,20 zł -
Multi Multi 15* 4 922 624,60 zł 1 132 791,30 zł
Multi Multi Plus 25* 7 603 059,60 zł 2 877 059,60 zł
Mini Lotto 402 64 821 132,50 zł 343 170,80 zł
Ekstra Pensja 33 44 400 000,00 zł 15 000 zł (miesięcznie przez 20 lat)
Keno 346* 10 030 500,00 zł 600 000,00 zł
Super Szansa 20* 5 800 000,00 zł 2 000 000,00 zł

* wygrane powyżej 100 000 zł

Bezpieczeństwo produktów

Produkty LOTTO w pełni odpowiadają obowiązującym wymogom polskiego prawa oraz posiadają międzynarodowe certyfikaty bezpieczeństwa. 

W grach hazardowych mogą uczestniczyć wyłącznie osoby pełnoletnie. Podmioty urządzające gry hazardowe i prowadzące działalność w tym zakresie są zobowiązane do umieszczenia w widoczny sposób przed wejściem do miejsca urządzania gier oraz w miejscu urządzania gier lub sprzedaży dowodów udziału w grach informacji o zakazie uczestniczenia w grach osób, które nie ukończyły 18. roku życia. Wszystkie punkty LOTTO są oznaczone logiem 18+. Informacja o tym, że produkt jest dostępny wyłącznie dla graczy pełnoletnich znajduje się także na blankietach do gry i kuponach, stronach www.lotto.pl oraz www.totalizator.pl

W przypadku wątpliwości co do wieku uczestnika gry hazardowej, osoba kierująca ośrodkiem gier lub przez nią upoważniona, osoba sprzedająca losy lub inne dowody udziału w grach losowych oraz osoba przyjmująca zakłady wzajemne jest upoważniona do żądania okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość i wiek uczestnika gry hazardowej.

W raportowanym okresie nie odnotowano sytuacji sprzedaży produktu LOTTO osobie poniżej 18. roku życia. 

W swojej codziennej pracy zwracamy szczególną uwagę na sposób promowania produktów i informowania o nich. Wypracowaliśmy zasady odpowiedzialnej komunikacji, do których stosujemy się, przygotowując treści marketingowe i kolejne kampanie reklamowe. Swoje przekazy kierujemy wyłącznie do klientów pełnoletnich i świadomie dokonujących zakupów. Dbamy również o to, aby współpracujący z nami w zakresie marketingu partnerzy znali i rozumieli stosowane przez nas standardy komunikacji. Zapewniamy im odpowiednie materiały informacyjne, edukujemy i czuwamy nad całym procesem tworzenia reklamy. Dzięki temu nasza komunikacja marketingowa jest przejrzysta i wiarygodna, co niewątpliwie przekłada się na pozytywny wizerunek firmy.

Anna Niedziela-Strobel, Dyrektor Departamentu Promocji i PR

W Totalizatorze Sportowym obowiązują również procedury dotyczące odpowiedzialnej komunikacji marketingowej, obejmujące wszystkie produkty LOTTO. Zasady te są przestrzegane zarówno wewnątrz spółki, jak i przekazywane każdorazowo podmiotom zewnętrznym współpracującym ze spółką w obszarach związanych z komunikacją i marketingiem. Reklama produktów nie jest kierowana do osób poniżej 18. roku życia. Warto zaznaczyć, że dostępność mediów społecznościowych jest ograniczona dla osób poniżej 18. roku życia.

 

W raportowanym okresie nie odnotowano żadnego przypadku naruszenia zasad związanych z bezpieczną komunikacją produktów marki LOTTO. 

Wyróżnienia branżowe

W 2018 roku marka LOTTO już po raz dwunasty została laureatem tytułu Superbrands. W przeszłości marka LOTTO została trzykrotnie uhonorowana statuetką Superbrands (lata 2005, 2013 oraz 2015/16) za najsilniejszą wizerunkowo markę konsumencką. Wyróżnienia i nagrody Superbrands marka LOTTO otrzymuje ze względu na silną obecność na polskim rynku (wysoką znajomość marki) oraz za jakość produktów i usług (jako marka polecana przez konsumentów). W Polsce w ramach Superbrands realizowane jest największe badanie konsumenckie rynku, które wraz z głosowaniem Rady Marek, skupiającej wybitnych ekspertów z dziedziny reklamy, marketingu, PR i brandingu, pozwala co roku wyróżnić najlepsze marki.

W 2018 roku kampania Totalizatora Sportowego „DrapZdrapki na MILION sposobów” otrzymała nagrodę w najważniejszym konkursie branży reklamowej – srebrne Effie Awards w kategorii „Media, kultura i rozrywka”. Kampania została przeprowadzona w marcu i kwietniu 2017 roku z wykorzystaniem telewizji, internetu, radia, outdooru i aktywności w punktach sprzedaży. Zdrapki posiadają dużą grupę stałych graczy, dla których stanowią codzienną rozrywkę. Kampania prezentowała najważniejsze korzyści i atrybuty całej kategorii Zdrapek: natychmiastowy wynik gry i dużą szansę na jakąkolwiek wygraną, dreszczyk emocji i doskonałą zabawę podczas gry oraz różnorodną i atrakcyjną formę.

Odpowiedzialna sprzedaż

Pracownicy oraz współpracownicy Totalizatora Sportowego są w szczególny sposób przygotowani do odpowiedzialnej sprzedaży produktów marki LOTTO. W latach 2017 – 2018 spółka kontynuowała działania w obszarze szkoleń z zakresu odpowiedzialnej gry. 

W raportowanym okresie przeszkolono około 46 300 osób. Sprzedawcy są zobowiązani do znajomości przepisów ogólnych oraz wewnętrznych obowiązujących w spółce. Szkolenia obejmują obszary związane z grą. Do sprzedawców są kierowane komunikaty dotyczące bezpieczeństwa gry oraz zmian odnośnie regulacji prawnych – służy temu zarówno wewnętrzna witryna Intranet, jak i dedykowane sprzedawcom pismo „Biuletyn kolektora”. W każdym punkcie sprzedaży jest również dostępny „Podręcznik kolektora”. Dla graczy natomiast dostępne są regulaminy wszystkich gier, zatwierdzone przez właściwego ministra, sprawującego nadzór nad spółką. 

Od 2012 roku Totalizator Sportowy prowadzi projekt audytów Tajemniczy klient. Od tego czasu zrealizowano ponad 60 000 audytów. W roku 2017 przeprowadzono 10 000 audytów, a w roku 2018 przeprowadzono ponad 6 000 audytów w kolekturach sieci własnej oraz prawnych i sieciowych Totalizatora Sportowego. Audytorzy sprawdzali punkty sprzedaży LOTTO przede wszystkim w zakresie stosowania Standardu Obsługi Klienta oraz weryfikowali obecność bieżącej kampanii promocyjnej i sposobu ekspozycji materiałów promocyjnych. Ważnym elementem każdego audytu jest także weryfikacja stosowania zasad bezpiecznej gry – a zwłaszcza sprawdzenie, czy sprzedawcy weryfikują wiek młodych klientów.

Standard Obsługi Klienta (SOK) pełni ważną funkcję w pracy sprzedawców. Z badania zrealizowanego wśród kolektorów wynika, że ich zdaniem SOK zapewnia podobny sposób obsługi w różnych kolekturach i buduje przekonanie o profesjonalnej obsłudze. Większość sprzedawców zgadzała się też z tym, że SOK pozwala klientom lepiej zapoznać się z ofertą LOTTO.

W raportowanym okresie nie odnotowano żadnych incydentów bezpieczeństwa w obszarze naruszenia prywatności i ochrony danych osobowych. Do organu nadzorczego (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych oraz następnie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych) nie wpłynęła również w tym okresie żadna skarga dotycząca niezgodnego z prawem przetwarzania danych osobowych w Totalizatorze Sportowym Sp. z o.o.

 

lub wróć do poprzedniego rozdziału

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.